Урок літературного читання в 2 класі
«. В.Сухомлинський. «Горбатенька дівчинка».
Мета.  Розширити уявлення дітей про добрі та погані вчинки;  удосконалювати в учнів навички читання;  розвивати зв’язне мовлення, вміння сприймати текст на слух,  висловлювати думки з приводу прочитаного;   навчати учнів складати оцінні судження про дійових осіб, аналізувати їх поведінку;  закріплювати навички вибіркового читання; виховувати повагу до людей.

Хід  уроку

І. Організаційний момент.

Дітки, встали всі рівненько. Ми бачимо, що до нас прийшли гості. То ж повернемося до них обличчям і привітаємось .Сідайте.
-Дітки, який у вас настрій?    Посміхніться один одному.

II. Мовленнєва розминка
1. Робота над скоромовкою
Скрекоче сорока сороці:
— А я у сорочій сорочці!
Сорока сороці скрекоче:
— А в мене яєчко сороче
О. Орач
2. Робота над чистомовкою
Ку-ку-ку, ку-ку-ку!
Сидить пташка на сучку!
Ки-ки-ки, ки-ки-ки!
Посадили огірки!
Ко-ко-ко, ко-ко-ко!
Люблю свіже молоко!
ІІI. Перевірка домашнього завдання.

-Пригадайте, будь, ласка, яке оповідання ви читали вдома? («Про що думала Марійка»).
-Хто автор цього тексту?   (В.Сухомлинський).
1.   Читання тексту учнями.
2.   Відповіді на запитання.
-Хто грався в піджмурки?  (Маленькі діти).
-Які правила цієї гри?  (Всі діти ховаються, а один шукає. Той,  хто шукає, мусить знайти всіх).
-Де сховалася Марійка?  (Під високою вербою).
-Хто шукав дітей?  (Миколка).
-Кого спочатку знайшов Миколка?  (Ларису).
-А потім?  (Петрика).
-Якими були думки Марійки?( Дуже сумними).
3. Переказ  учнями оповідання В. Сухомлинського «Про що думала Марійка».

IV. Оголошення теми і мети уроку.

V.Вивчення нового матеріалу.
Опрацювання оповідання В. Сухомлинського «Горбатенька дівчинка» (с. 114–115).
1.Складання асоціативного куща до словосполучення «справжня людина».(Добро, чуйність,милосердність і т.д.).
2. Читання оповідання вчителем.
-То як називається оповідання?  («Горбатенька дівчинка»).
-Хто автор цього оповідання?  (Василь Сухомлинський).
-Які твори В.Сухомлинського ви вже читали?  ( «Іменинний обід», «Як же все це було без мене?» і т.д.).
- Хто зайшов до класу?
-Коли ви найбільше хвилювались?

-Чи сподобались вам учні? Чим?

2. Словникова робота
Живенько — швидко.
Благав — наполегливо, пристрасно, невідступно просив.
Іспит — перевірка знань з якого-небудь предмета, що здійснюється згідно зі встановленими правилами, екзамен.
3.Повторне перечитування тексту та його  аналіз.

- Який урок ішов у класі? Скільки там було учнів?
- Прочитайте, як почувався вчитель. З якою інтонацією слід читати ці слова?
-Поміркуйте, чому вчитель переживав за учнів?

 -Чого він найбільше боявся? 

-Про що вчитель «мовчки благав» дітей?
- Що було в очах дітей? Як вони дивилися на незнайому дівчинку?
- Чому вчитель «полегшено перевів дух»?
- Як звали дівчинку? Якою вона була?
- За яку парту посадили дівчинку? Чому? Хто поступився їй місцем?
- Який іспит витримав клас?

VI. Фізхкультхвилинка.
            Встаньте, діти, посміхніться,
            Землі нашій поклоніться.
            За щасливий день вчорашній
            Ви до сонця потягніться.
            Веретеном покрутіться,
            Раз присядьте, два присядьте
             І за парти тихо сядьте.
VI. Вироблення навичок читання.
1.Читання частинами складання плану.

а) Прочитайте два перших речення мовчки.
Закрийте очі і уявіть картину за цими реченнями.

б) В двері хтось постукав. Вчитель дозволив відчинити хлопчику. (Зачитайте)
-Як хлопчик відчинив? (Живенько – тобто без затримки)
в) І ось найбільш  хвилюючий момент.(Зачитайте)

г) Як діти зустріли появу незнайомої дівчинки?  (Прочитати)
(Тридцять п’ять пар очей впилися в незнайому дівчинку)
-Як це? (Приглядалися, вдивлялися)
д) Вчитель навіть не дихав, нічого не говорячи, просив учнів.
-Як сказано в тексті? (Мовчки благав)
-Як це? (Просив виразом обличчя)
е) А що говорили очі дітей своєму вчителеві?  (Зачитати)
є) Чому вчитель полегшено перевір дух? (Зачитати)
з) Яке  нове завдання на  уважність, людяність до людини запропонував їм директор школи?
-Знайдіть це речення і зачитайте.
и) Знайдіть у тексті і прочитайте, як це завдання розв’язали діти? (Прочитати).

План:
1) У двері постукали.
2) Чорноокий хлопчик відчинив двері.
3) До класу зайшов директор із новенькою.
4) Учитель затамував подих.
5) Діти дивилися з цікавістю.
6) Дівчинці поступилися місцем за першою партою.
7) Клас витримав іспит.
2. Переказ оповідання за планом.
— Які позитивні людські якості продемонстрували діти? (Плетемо «павутинку»: співчутливість, лагідність, доброзичливість, прихильність...)


3.Давайте прочитаємо слова, які допомогли нам зрозуміти переживання, стан вчителя і учнів.

НА ДОШЦІ:  Затамував подих
                        мовчки благав
                        полегшено перевів дух
                        спокійний
                        в очах цікавість
                        впились очима
                        піднесли руки.
-Який екзамен склали діти?  (Екзамен на людяність)

   4.Вправа  «Дощик».
       Дощик крапає  – читають тихо.
       Дощик сильніший –  читають голосніше.
       Злива  – читають голосно.
       Дощ слабшає  – читають тихіше.
       Дощ крапає  – читають зовсім тихо.
  Дощ перестав  – припиняють читати.

5. Робота в парах

-Поставте питання сусідові по парті за прочитаним текстом.

6. Гра «Відшукай кінець речення».

-Я читатиму початок, а ви кінець речення.
Коли це у двері …
Чорноокий хлопчик  …
Тридцять п’ять пар очей …
Він дивився у вічі  …
Вони дивилися на …
Хто поступиться  …
Учитель був тепер  …
VІ. Підсумок уроку.
-Над яким оповіданням ми працювали на уроці?
-Хто автор?
- Чого вчилися на сьогоднішньому уроці?
-Який висновок ви зробили для себе?
VII. Домашнє завдання
Переказувати оповідання за планом.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Як стати ефективним вчителем Питання про те, як стати добрим учителем, завжди було предметом дискусій. Така постановка питання створює д...