«Сонце- джерело світла, а книга- знань.»

Інтегрований урок у 4 класі ( літературне читання- природознавство)



 Тема: «Сонце- джерело світла, а книга- знань.»
Д.Павличко «Соняшник ».Сонце-джерело світла і тепла на Землі.
    
    Мета:формувати навички свідомого виразного читання віршованих   творів ;вчити правильно інтонувати речення,різні за інтонацією та метою висловлювання; розвивати творчу уяву;виховувати любов до книг.

   Природнича мета: навчати учнів характеризувати Сонце як невичерпне джерело енергії; закріпити знання про Сонце,здобуті в попередніх класах; розвивати творчу активність, уважність; виховувати пізнавальний інтерес.

    Обладнання: малюнки Сонця і соняшника, фонограма пісні «Соняшник», мікрофон, репродукції картин, картки-заохочення.


                                        Хід  уроку
       IОрганізація класу.
        
          Дзвоник всім нам дав наказ:
          -До роботи швидше, клас!
           Біля парти станемо чемно,
           Хай мине час недаремно.
           Будемо уважні і старанні всі,
           Сядемо тихенько на місця свої.

         -Сьогодні у нас незвичайний урок, тому я хочу, щоб ви:

           Не просто слухали, а чули,
           Не просто дивилися, а бачили,
           Не просто відповідали, а міркували,
           Дружно й плідно працювали.
       -А за гарні відповіді ви отримаєте картки-заохочення ,а в кінці      уроку- оцінки.  
         II Перевірка домашнього завдання.
        -Діти,яке завдання вам було додому?(Відповіді дітей).
        (  Учні стисло переказують твір «Друкар книг, перед тим   не  бачених» за Олександром Єфімовим.)

         III Мовленнєва розминка.

         -А тепер згадаємо скоромовки вивчені на попередніх уроках.
            ( Повторення вивчених скоромовок.)

          А я вчора був у діда,
          Дід купив мені машину.
          Та сама вона не їде,
           Бо немає в ній бензину.


            Вється стежка-побережка
            Повз ріку по бережку,
            Обережно в”ється стежка,
            Щоб не впасти у ріку.


             Зайчик нахвалявся,
             Що хоробрим вдався.
             А вибігло мишенятко-
             Під пеньок сховався.

          IV Актуалізація опорних знань і мотивація               навчальної діяльності.
.            На сонечко я схожий і сонечко люблю,
             до нього повертаю голівоньку свою
з цієї образної народної мудрості легко здогадатися, що поведемо ми мову про  красеня наших городів і степових ланів. А про кого саме, я думаю, що Вам   допоможе  зрозуміти пісня.(Звучить пісня “Соняшник”.)
       Так про що ми поведемо мову? (про соняшники).
       А про що ще  ми  дізнаємося скажіть,відгадавши загадку.
Золоте барилечко вранці покотилося,
Ні стукоту, ні грюкоту,
Не впало, не розбилося.
Коли ж накрасувалося —
За темний бір сховалося. (Сонце.)
Отже ,сьогодні ми поговоримо також і про Сонце.

           V.  Повідомлення теми уроку.
       Тема нашого уроку:”Сонце- джерело світла,а книга- знань.”
       Ми сьогодні будемо працювати з віршем Дмитра Павличка “Соняшник”і  більше   дізнаємось про Сонце- джерело світла і тепла.

       VI  Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

         1.Опрацювання вірша Дмитра Павличка “Соняшник”.
          1).Виразне читання вірша вчителем
           -Хто дійові особи вірша?( Соняшник, дівчинка і сонце).
          2)-А що ви знаєте про Сонце із уроків природознавства?
            -Передаючи мікрофон,дайте відповіді на питання.
             (Інтерактивна вправа «Мікрофон»)
(Учитель ставить питання,  учні  відповідають,передаючи один одному мікрофон.)
- До якої природи належить Сонце? (До неживої.)
- Чим є Сонце? (Є зіркою, розжареною кулею.)
- Чому Сонце здається маленьким? (Тому що воно знаходиться дуже далеко від Землі.)
                   Яке воно у порівнянні із Землею? (У багато разів більше від Землі).
                   Що дає нам Сонце? (Тепло і світло.)
        -А тепер перевіримо чи правильні ваші відповіді ,послухавши вірш.
             Ми знов юні друзі вітаємо вас
             Послухать цікаві історії час.
             Це просто чудово, ми раді безмірно.
             Сьогодні історія в нас неймовірна!
             А тема розмови і «тепла» й нова:
             Про зірку яскраву, що всіх зігріва.
             Без неї життя не було б на Землі...
             Ну що, здогадались, як звати її?
             Це сонечко любе, що вранці встає,
             Всіх лагідно будить, заспать не дає...
             А я полюбляю засмагнути влітку...
             Без нього не буде ні плоду, ні квітки...
             А Сонце велике, як наша Земля?
             Земля проти Сонця — це просто маля.
             Якщо уявить її зернятком злаку,
             То Сонце тоді — отакий кавуняка.
             Сонце — це світло, Сонце — тепло,
             Сонце — усього життя джерело...»
    3.) -Що уявляє кожен з вас ,промовляючи слово “сонце”?(Побудова              асоціативного куща.)                
     (Тепло,світло,настання дня і ночі,зміна пір року,погода,життя      рослин,тварин,людей;вітамінDгарний настрій.)
     4.)-А зараз ми ще раз прослухаємо вірш “Соняшник”і дамо    відповіді на питання:
          -Хто є автором вірша?( Дмитро Павличко.)
          -Чим займалася дівчинка?(Читала книжку)
          -А що дає нам читання книг?(Нові знання,інтерес до здобуття      знань.)
      -З яким проханням звернулась дівчинка до соняшника і до сонця ?
      (Посвітити їй.)
       - Як відреагував на її прохання соняшник?(Не хотів переводити          на дрібниці золотисті соти.)
         -А сонце?( Зайшло до хати,світило і перегортало сторінки      книги.)
       5).Фізкультхвилинка.
          Встало вранці ясне сонце,
             Зазирнуло у віконце.
            Ми до нього потяглися,
             За промінчики взялися.
            Будем дружно присідати,
              Сонечко розвеселяти.
          Встали — сіли, встали — сіли,
               Бачте, як розвеселили.
            Стало сонце танцювати,
          Нас до танцю припрошати.
              Нумо разом, нумо всі
               Потанцюймо по росі.
        6.)Аналіз змісту вірша.
          -Чому соняшник здивувався?(Бо все навкруги померкло,
            тільки вікно хатини сяяло в темноті.)
             -А чому засоромився?(Бо сонечко виконало прохання дівчинки,а він-ні.)
            -Що побачив соняшник через вікно?(Зачитати з підручника.)
            -Чим цей вірш нагадує казку?(Соняшник  розмовляє,соромиться ,Сонце перегортає сторінки.) 
         7.)Вироблення навичок читання.
          а)Гра”Дочитайте речення до кінця.”

          б)Робота в парах.
            Читання вірша один одному.

           в)Читання вірша в особах.

            г)Вибіркове читання.
          -Прочитайте питальні речення.
           -Прочитайте окличні речення.
            -Прочитайте,що трапилось коли сонечко зайшло до хати.(Все навкруги померкло,тільки вікно хатини сяяло в темноті.)

         7)Повідомлення вчителя.
         -Отже,як тільки сонечко зайшло,все навкруги померкло.Бо Сонце є джерелом світла і тепла-постійним і невичерпним джерелом енергії.
.Сонце — це величезна розпечена куля. Температура на її поверхні сягає шести тисяч градусів! Саме тому тепло від Сонця доходить до нашої планети.
Відстань від Сонця до Землі дуже велика. Пролетіти її на літаку можна було б за 10 років, на ракеті — за півроку, а сонячний промінь долає відстань за 8 хвилин.
За 1 секунду Сонце виділяє більше тепла і світла, ніж люди використали за всю історію свого життя на Землі. А до нас надходить із цієї енергії лише малесенька частка, але і її вистачає для того, щоб на Землі існувало життя.
      -А як ви думаєте .чому саме соняшник називають сонячною       квіткою?
    (  Бо вона схожа на Сонце,бо повертає голову за рухом Сонця.)
    А зараз  ми з  вами побачимо як зображали соняшник художники
    і оточимо Сонце золотоголовими красенями,які вдома намалювали         
    ви.(Діти прикріплюють малюнки під музику.)

      VII.Підсумок уроку.
     -З яким твором ми працювали на уроці?(Вірш”Соняшник”.)
     -Хто його автор?(Дмитро Павличко)
     -Що дізналися про Сонце?(Воно є постійним і невичерпним джерелом енергії)
      -Чому ми говоримо,що “Сонце- джерело світла,а книга- знань”? 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Як стати ефективним вчителем Питання про те, як стати добрим учителем, завжди було предметом дискусій. Така постановка питання створює д...